På upptäcktsfärd i det forna Sovjet

Konferensresa till Jalta

UkrainaPosted by Tomasz Solak 29 Jul, 2008 12:55

Efter att ha klarat av demonstrationer och dylikt var det dags att ånyo åka nattåg, denna gång till Krim och Simferopol. Som vanligt fick Solak och Ryda dela kupé med en sovjetisk kärnfamilj, dvs. 20-årig mamma med 5-årigt barn. Uffe, å sin sida, fick som vanligt en hel kupé fylld med original. Den här resan utgjordes hans sällskap av Viktor, självutnämnd biznizmen, hans fruga Ljuba samt en annan sovjetisk tant som de hade sprungit på som hette Svetlana. Viktor var extremt social och bjöd oss på turkisk ost, turkiska bullar, turkiska apelsiner samt bilder på turkiska toplesstjejer. Därtill bjöd han på en sjuhelsikes konversation, vilket är rätt imponerande då vi inte förstod vad han sade och han inte förstod vad vi sade.

Blog Image
Väl framme i Simferopol skulle vi åka vidare till Sevastopol med lijuks-transportmedlet marshrutka. För att få gå ombord på en sådan krävdes det att man först stod i en två kilometer lång kö till biljettluckorna. Nu är det emellertid så att köer och ryssar inte är helt kompatibla med varann, så det blev något av en fars. På ett eller annat sätt fick i vart fall tag i bussbiljetter, sedan gällde det bara att hitta en lämplig buss. Mycket spännande eftersom att bussarnas avgångstider angavs med godtyckliga lappar i vindrutan på respektive buss, lappar som plockades fram och tillbaka helt efter behov. För övrigt var busstationen i sig en dödsfälla. Alla eventuella gångbanor rationaliserades bort i samband med den oranga revolutionen så fotgängare och bussar fick snällt samsas om det obefintliga utrymmet. Samsas innebar att busschaufförerna tutade och gasade samtidigt som fotgängarna sprang för glatta livet.

Mot alla odds kom vi ändå ombord på bussen (som avgick 10 minuter för sent utan anledning). Eftersom att bussen var tvungen att göra ungefär 13 stopp på vägen (bland annat orsakade av att föraren kände sig föranledd att köpa frukt av diverse försäljare i diket) tog det ett bra tag, men till sist nådde vi ändå Sevastopol på Krims sydkust. Här var det tänkt att vi skulle möta upp med Dan (hosteladministratorn som röker fruntimmerscigaretter bara för att de är dyra - 4 kr för ett paket - detta vittnar per definition om att han är fikus) för att bli transporterade till vårt boende i centrala Balaklava. Efter ett tag visade det sig att det var fullt, så vi skulle i stället få bo i centrala Sevastopol. Efter ytterligare ett tag visade det sig att vi i själva verket skulle bo i en vanlig lägenhet i ett av Sevastopols alla mysiga betongghetton tre mil från centrum. I lägenheten parkerade Ryda i den mycket komfortabla bäddsoffan (kändes ungefär som att sova över en trottoarkant med ett badlakan som liggunderlag), Solak i en bäddfåtölj (lätt defekt, men antagligen komfortabel 1969) och Uffe fick strandkänslor och slaggade i en solstol.

Kommande morgon hade Team CCCP seriösa planer på att uppsöka lämplig naprapat, tyvärr fanns det inte tid för sådant tjafs. Duty calls, vi var tvungna att ta oss till Balaklava och kolla på ubåtar och atombomber. Vi tog en billig taxi, åt frukost på plats, väntade 20 minuter, åt lunch (eftersom att te och maskrosblad inte var någon mättande frukost). Därefter gick vi på ubåtsmuseum. Det var riktigt festligt. Kamrat Chrustjov hade sett till att bygga en lång tunnel tvärs igenom ett berg där Röda Armén kunde fiffilura på sina atomubåtar och annat skoj. Detta var ett tag sedan och nu är ubåtsbasen öppen för allmän beskådan. Väl värt ett besök.

Blog Image
Eftersom Team CCCP är mer än måttligt trötta på marshrutkor och andra CP-transportmedel tog vi helt sonika en taxi de 8 milen till Sovjetimperiets motsvarighet till Monte Carlo, megaturistorten Jalta! Nära-döden-känslan infann sig ett otal gånger under den hisnande bilfärden. Höjdpunkten var när vår kära kamikazepilot till chaffis körde om en bil som redan höll på att köra om en annan bil. Självklart var det fullsmockat i filen för mötande trafik. Det blev lite trångt. Den mötande bilen tycktes dock vara helt oberörd.

Här i Jalta har vi bott på ett av norra halvklotets antagligen mest överväldigande hotell, det blott 1100 rum stora Hotel Jalta. Vi bor på 12:e våningen, vilket innebär att vi inte bara kan skåda hela Jaltabukten, utan även Istanbul vid fint väder. Första dagen gick åt till att utforska hotellets alla skrymslen och vrår, sedan var det läggdags.

Ett antal timmar senare var det frukostdags, och då blev det show! 2200 personer samsades om en (1) buffévagn. Kalabalik var bara förnamnet, kaos var mellannamnet, efternamnet har vi glömt. Mitt upp i allt vansinne så fjamsade ett gäng kids i fula blå linnen runt och ansträngde sig till sitt yttersta för att out-gaya varandra. Ryda och Uffe fick dela hiss med en av pojkarna. När vi funderade på att fråga vad fan som försiggick så började människan helt sonika dansa omkring i hissen. Konstigt. Senare fick vi reda på att den mycket populära ukrainska varianten av "So You Think You Can Dance" till viss del spelades in på Hotel Jalta. Hotellets gay-faktor sköt i höjden något oerhört.

En svår allergichock utlöstes av all homosexualitet så vi flydde till Livadiapalatset och gick på Jaltakonferens. Tyvärr hade kamrat Stalin & Co förhinder, så vi fick stycka upp Tyskland på egen hand. Uffe fick Preussen, Solak fick Polen och Ryda fick resten. Sedan åkte vi till Svalnästet, men det var gay (dock ger Team CCCP sitt fulla godkännande åt att tyska oljemagnater bygger mastodontslott på klippavsatser åt sina älskarinnor) så vi åkte tillbaka illa kvickt.

Blog Image
I övrigt har vi inte gjort så mycket annat än att dricka skumpa och steka bäst vi kan.

Då vi ämnar åka hem till Sverige igen i morgon blir detta troligen det sista inlägget som skrivs här. Med anledning av detta har det nu blivit hög tid för Team CCCP Awards!

Resans...

... baksmälla: J. Rydström

... universalord: harasho

... affär: GUM

... bakismedicin: 1.5 liter BelAqua saltvatten (mums)

... ideologi: nazism

... hemsida: smhi.se

... förklaring: "Da - it means yes"

... manick: brödrost

... konversation: "Why are you here?" - "To see the city!" - "Yes, but why are you here?"

... bilmärke: Lada

... öl: Chernihivske

... affärsidé: sälja DVD-filmer på tåg

... non-six pack: ukrainska män

... hetaste musikgrupp/-artist 1: Ace of Base

... radiokanal 1: Shit FM

... radiokanal 2: Kiss FM

***

Det var allt för oss! Tack alla som har läst vår fina reseskildring. Sovjet rules!

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.